02:08 / 22.03.2021.

Autor: Zoran Vakula

O vremenu i prometnim nesrećama kod suhih dana i onih s oborinama

analiza prometnih nesreća u ovisnosti o vremenu u "Istragama prometnih nesreća"

analiza prometnih nesreća u ovisnosti o vremenu u "Istragama prometnih nesreća"

Foto: Zoran Vakula / HRT

I dok se ovih dana ponovno u izvještajima HAK-a često spominju ograničenja u prometu zbog jake i olujne bure, gdjekad i orkanske, a u crnoj kronici o novim prometnim nesrećama, možda će nekima biti zanimljiva preliminarna analiza prometnih nesreća u ovisnosti o nekim vremenskim uvjetima, pripremljena za emisiju "Istrage prometnih nesreća"!? I to samo onih koje postoje u bazama MUP-a. Bilo ih je i više, ali bez očevida i drugog djelovanja MUP-ovih službenika.

Manje "prometnih" u 2020. godini

Prema podacima MUP-a, u 2020. godini ukupni broj prometnih nesreća na hrvatskim prometnicama bio je manji nego dvije godine prije, pri čemu u odnosu na 2019. godinu čak za gotovo jednu trećinu! Jedan od razloga jamačno je i situacija s koronavirusom, ali vjerojatno i neki drugi čimbenici.

Teško je tvrditi jesu li tome pridonijele povoljnije meteorološke prilike, budući da je i u 2020. godini bilo kojekakvih neprilika i ekstrema. No, neprijeporno je 2020. bila malo manje ekstremno topla nego godine prije, a i u većini RH s manje oborine nego primjerice 2019. Kad se usporedi s prošle dvije godine - prema ukupnoj godišnjoj količini oborine su 2018. i 2020. bile podjednake. A slučajno ili ne - takve su bile i po broju prometnih nesreća, i po broju poginulih na cestama, a i po učestalosti prometnih nesreća tijekom oborina.
Kišovitije 2019. godine učestalost nesreća u danima s kišom, snijegom i drugim oborinama bila je malo veća.

Najviše "prometnih" tijekom suhog vremena

analiza prometnih nesreća u ovisnosti o vremenu u "Istragama prometnih nesreća"

analiza prometnih nesreća u ovisnosti o vremenu u "Istragama prometnih nesreća"

Foto: Zoran Vakula / HRT

No, zanimljivo je primijetiti kako je prometnih nesreća ponajviše tijekom suhog vremena, i to posebice sunčanoga. Naravno, to i ne treba čuditi zna li se da je tada u prometu i više vozača, pa i na 2 kotača. Od ukupnog broja - tijekom dana bez oborina prometnih je nesreća oko devet desetina (9/10; 90%) ukupnog godišnjeg broja. I pritom puno više tijekom sunčanih nego oblačnih dana. Vjerojatno se vozači više opuste!?

Kada se uspoređuju prošle 3 godine - može se uočiti smanjivanje učestalosti prometnih nesreća tijekom sunčanih dana, a blago povećanje tijekom oblačnih. Iako je tijekom 2020. godine u većini Hrvatske bilo više sunčanog vremena!?

analiza prometnih nesreća

analiza prometnih nesreća

Foto: Zoran Vakula / HRT

O "prometnima" u ovisnosti o stanju kolnika

Kad se analizira učestalost prometnih nesreća u ovisnosti o mokrom ili suhom kolniku može se zaključiti kako je podjednaka učestalost posljednje tri godine - prema očevidima MUP-a "samo" oko jedne petine (1/5; 20%) svih nesreća dogodilo se na mokrim kolnicima.

Mokar kolnik nije samo za vrijeme kiše, snijega i drugih oborina, nego i nakon njihovog završetka, pa čak i razvedravanja. Kod takvih je stanja - oborine nema, ali je kolnik mokar - oko jedne desetine (1/10; 10%) svih godišnjih nesreća. Naizgled malo, ali i malo je u ovom slučaju - previše! Pritom se može primijetiti neznatno povećanje u 2020. godini u odnosu na 2019.

Povećanje je zamjetnije, i to ne samo u usporedbi s 2019., nego i godinom prije, kada se uspoređuje učestalost prometnih nesreća kada postoje oborine, ali je kolnik još suh. To upućuje na mogućnost smanjene pozornosti vozača kod početka padanja kiše, snijega i dr. te na nužnost povećanog opreza u takvim situacijama.

Nužan oprez u prometu!

Naravno, oprez je u prometu nužan bez obzira na vrijeme. No, da bi se smanjila vjerojatnost njegovog djelovanja na promet valjalo bi prije kretanja na put, i to ne samo neposredno prije, nego i nekoliko dana prije - upoznati se s vremenskom prognozom i osobito upozorenjima na moguće opasne vremenske pojave. Ako je potrebno - i najbolje odgoditi put za mirnije meteorološke prilike ili krenuti prije, kako bi se izbjegla prognozirane moguće nevolje.
Osima mnogobrojnih drugih izvora, u planiranju putovanja može promoći i tjedna meteorološko prometna prognoza vidljiva u "Istragama prometnih nesreća" i na internetskim stranicama HRT-a, te posebice HRT METEO aplikacija, u kojoj se nalaze uvijek aktualne ne samo meteorološke informacije DHMZ-a, nego i informacije HAK-a, uključujući i web kamere.

O još nekim ne samo detaljima djelovanja vremena na promet, nego i drugim aktualnosti u prometu prošlih dana može se saznati u emisiji "Istrage prometnih nesreća" na platformi HRTi, u kojoj je prošle subote gostovao mr. sc. Miron Huljak iz Službe za sigurnost cestovnog prometa Ravnateljstva policije.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!